Az autóipar forradalma zajlik: az üzemanyagcellás (főként hidrogénnel működő) és az akkumulátoros elektromos meghajtás egymás mellett fejlődnek, és egyre több autógyártó – köztük a Honda – mutat be alternatív hajtásláncokat. De vajon melyik technológia kínálja a jövő útját, és miben térnek el egymástól ezek a modern erőforrások?
A Honda évtizedek óta úttörő a hidrogén-üzemanyagcellás járművek fejlesztésében. Ilyen modell például a Honda Clarity Fuel Cell, amely tiszta vízgőzt bocsát ki, vezetési élménye pedig összevethető a klasszikus villanyautókéval. Közben az elektromos autók – mint a Honda e vagy a nagy riválisok modelljei – is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, főleg a városi közlekedésben.
„Az üzemanyagcella és az elektromos meghajtás közös célja a zéró emisszió, de teljesen más módon érnek el környezetbarát működést. A kérdés az: melyik válik be hosszú távon, és kinek melyik éri meg jobban?”
Az üzemanyagcellás autóban a hidrogént elektromos árammá alakítja egy speciális cella, és az így nyert energia hajtja meg az elektromotort. Elektromos autónál viszont a töltőből kapott áramot akkumulátorban tároljuk, innen kapja az elektromotor a szükséges energiát. Mindkettő teljesen csendes, helyben károsanyag-kibocsátás nélkül működik, de az energiaforrások előállításának ökológiai lábnyoma eltérő lehet.
Üzemanyagcella vs. elektromos meghajtás: főbb különbségek
A két technológia közötti legfőbb eltérések nemcsak a működésükben, de a használati szokásokban is megmutatkoznak. Az üzemanyagcellás autók gyorsan, pár perc alatt feltankolhatók hidrogénnel, így nagyobb hatótávot és rövidebb megállókat kínálnak. Az elektromos autók előnye a fejlett töltőhálózat és az otthoni tölthetőség, viszont a töltési idő még mindig hosszabb lehet, főleg nagyobb akkuknál.
- Üzemanyagcellás autók (pl. Honda Clarity Fuel Cell) hidrogénnel működnek, tankolásuk 3-5 perc alatt megvan, és hatótávjuk gyakran meghaladja a 600 km-t.
- Elektromos autók (BEV-k) töltése lassabb, de otthon és útközben is megoldható, a legtöbb modell 200–500 km-es hatótávot kínál.
- Az üzemanyagcella előnye a gyors „tankolás” és a hosszabb utakra való alkalmasság, viszont kevés hidrogénkút van Magyarországon és Európában is.
- Az elektromos autókhoz egyre bővülő töltőhálózat tartozik, de a hatótáv növelése az akkutechnológia fejlődésétől függ.
- Mindkét hajtás helyben zéró emissziót jelent – de a hidrogén előállítása, illetve az elektromos áram forrása kulcsfontosságú a tényleges környezeti hatásban.
Az üzemanyagcellás autók karbantartása hasonlóan egyszerű, mint az elektromosaké, viszont drágább technológia, jelenleg főként céges, flottás vagy állami felhasználásban terjed. Az elektromos autók már a magánvásárlók körében is elérhetők, több árkategóriában. Mindkét technológia támogatja a fenntarthatóságot, de a tömeges elterjedésükhöz szükséges infrastruktúra még kiépítés alatt áll.